טקס בר מצווה רפורמי – אלטרנטיבי

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

טקס בר המצווה הרפורמי או כפי שרבים מכנים אותו "אירוע בר מצווה אלטרנטיבי" הוא שונה מהמורגל והמוכר עד כה מהמסורת הרגילה לרבים מאיתנו והוא נחשב כאמור טקס בר מצווה לחילונים בלבד, למרות השוני בין בר המצווה הרפורמי לטקס הרגיל – בשנים האחרונות חלה עלייה בולטת בהתעניינות בהקהילה היהודית הרפורמית ובמיוחד בטקס בר המצווה הרפורמי.

נשים וגברים יחדיו ללא מחיצות, טלית לאמא, קריאה משותפת בעלייה לתורה, נאום ודרשה אישיים במקום או בנוסף לכתוב המסורתי, טקסים ייחודיים לקהילה הרפורמית, שירים ועד חגיגה בר מצווה רפורמי בכותל השוויוני הרפורמי.

במה שונה טקס בר המצווה הרפורמי מטקס רגיל?

כניסה לבר מצווה עם מטוס
כניסה לבר מצווה עם מטוס

בר המצווה הרפורמי נע בין שילוב בין המסורת היהודית הוותיקה לתהליך שוויוני ועכשווי המעמיד את נער בר המצווה וההורים על קו אחד מגובש.
בטקס בר המצווה הרפורמי למעט התפילין, מרבית ההיבטים הדתיים והטקסיים שונים ומשתנים בהתאם למשפחה ונער בר המצווה, כך למשל בהתאם ליהדות הרפורמית בטלית יכולה להתעטף גם אישה ולעלות יחד עם הורה שני ואפילו לקרוא את הטקסט יחד עם הנער.
המאפיין הייחודי של בר המצווה הרפורמי היא טקסיות העוברת מדור לדור, יחד עם הטקסט המסורתי והמוכר, פעמים רבות משלבים טקסטים עכשוויים על-מנת לחבר את הנער למשמעות הטקסט והמצוות והמעבר לבגרות במיוחד בעידן הדיגיטלי הקצר והמשתנה.
בר המצווה הרפורמי פותח את שעריו בפני נער הבר המצווה ומקל על תהליך הלמידה והבנת הטקסט, אם הטקסט הדתי היציב אינו משתנה ובתהליך הלימוד שעשוי לעורר שאלות רבות ואי הבנה – הטקסטים הדינמיים של בר המצווה הרפורמי מאפשרים לשלב טקסטים דתיים מוכרים עם טקסטים חדשים בעלי פרשנות עכשווית מודרנית ואף טקסטים שנכתבו על-ידי הנער או משפחתו.

עלייה לתורה רפורמית אמנם מתרכזת בנער הבר מצווה וההגעה שלו לבגרות, אך להבדיל מהטקס הדתי המוכר, בקהילה הרפורמית ניתן לשלב את המשפחה והקהל בתפילה משותפה ואפילו שירה כחלק מהתהליך שנבחר ומותאם ליכולות, האמונות והצרכים האישיים של כל נער בר מצווה (ניתן להתאים את הטקס הרפורמי גם לבעלי מוגבלויות פיזיות או רגשיות).
את טקס העלייה לתורה במסגרת בר המצווה הרפורמי ילווה רב/חזן רפורמית או רבה/חזנית רפורמית, בימים שני וחמישי (כנהוג במסורתי), בימי חגי החנוכה, הפורים, יום העצמאות וחול המועד.

בית כנסת רפורמי ועד לכותל השוויוני הרפורמי

למרות שהדבר אסור על פי ההלכה המוכרת ובבית הכנסת ובכותל המערבי קיימת מחיצת עזרת נשים המפרידה בין נשים וגברים, הקהילה הרפורמית מאמינה בשוויוניות מוחלטת ולכן נשים וגברים יכולים לחגוג לנער בר המצווה ביחד וכפי שכבר צוין אף להתפלל יחד איתו עם כיפה, טלית ותפילין גם לנשים.
לקהילה הרפורמית בישראל ישנם כ- 35 מרכזים ברחבי הארץ המחולקים לקהילות רפורמיות, לאחר שמצאתם את המקום המתאים תוכלו לתאם יום בו נער הבר מצווה יעלה לתורה ויחגוג את בר המצווה ברוח היהודית הרפורמית.
בר המצווה בבית כנסת/מרכז רפורמי, יכול להזכיר במאפיינים רבים את טקס בר המצווה המסורתי והמוכר וכפי שכבר ציינו עם שינויים משמעותיים בנושא הטקסט וההלכות השונות.

סמיילט מגנטים לאירועים
סמיילט מגנטים לאירועים

רעיון נוסף הוא חגיגת בר מצווה רפורמית בכותל הרפורמי השוויוני, לדוגמה ניתן לארח משפחה וחברים באזור "עזרת ישראל" (בסמוך לשער המוגרבים במרחק של כמה עשרות מטרים דרומית לכותל המערבי) שאינו כולל מחיצה בין גברים ונשים הלוקחים חלק פעיל בטקס.
להבדיל מרחבת הכותל המערבי המוכרת בה האמא אינה בלב האירוע אלא מופרדת בעזרת נשים ומתרכזת בניסיון להציץ בבנה עולה לתורה, בטקס העלייה לתורה הרפורמי בכותל השוויני האמא, הסבתא והדודה מקבלות מקום שווה ויכולות לחגוג יחד במקום להתאמץ ולהתרכז בהצצה.
הכניסה לכותל השוויוני המשותף הינה חינם ורק במידה והנכם מגיעים אחרי השעה 13:30 תצטרכו לשלם עבור השכרת ספר תורה.
להבדיל מבית הכנסת הרפורמי (וגם הרגיל כמובן), התיקים נבדקים בכניסה וחל איסור להכניס ולזרוק סוכריות בהתאם למנהג המוכר והאהוב.

כמו כל אירוע בר מצווה: דאגו לאוכל ולהפעלות בהתאם

כמו בכל חגיגיה של בר מצווה ועלייה לתורה, גם בקהילה הרפורמית נהוג לשלב אוכל, שתייה והפעלות שונות כדי להעשיר את האירוע והחגיגה של פעם בחיים עבור נער בר המצווה.
באירוע בר המצווה הרפורמית דאגו גם כן לנושא האוכל והרגישויות השונות, תאמו עם המרכז את סוג האוכל וודאו שהכל תקין ומקובל.
בנוסף רצוי לדאוג להפעלות נוספות מוכרות: צלם אירועים והפעלות מגבשות שונות (ניתן להשתמש בשירותי חברות הפקה לבר מצווה רפורמית).כמו כן, ניתן לתכנן את המוזיקה והשירה המשולבים בטקס ולכל מהלך האירוע, כולל שיר לבר מצווה המוקלט באולפן הקלטות מקצועי אותו שר נער הבר מצווה.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן