שבת חתן – מה צריך לדעת?

למידע נוסף השאירו פרטים 👇




מזל טוב! ככה נהוג ביהדות לומר על ילד או ילדה שחוגגים בר מצווה או בת מצווה. הוזמנת לשמוח בשמחת משפחה שהילד או הילדה שלהם הגיעו לגיל מצוות ויש עלייה לתורה בשבת חתן? בין אם זה חבר, מכר מהעבודה, בן משפחה?

עכשיו מה צריך לדעת? מה ללבוש? מה לעשות? איזה טקס יהיה? יש לזכור כי הטקסטים ואורך הטקסים משתנים מקהילה לקהילה בהתאם לבתי הכנסת (אורתודוקסי, קונסרבטיבי, רפורמי וכו ').

בשבת בבוקר מתקיימים בדרך כלל שבת חתן עם קידוש, או ארוחה קלה, באולם החברתי של בית הכנסת או בחלל אחר מחוץ לבית הכנסת שאתם קובעים. הקידוש מקבל את שמו מן הברכה על היין כי הוא דיקלם אותו ממש לפני הארוחה. לעתים מזמינים בר / בת מצווה למסיבה נפרדת, מיד לאחר השירות או באותו ערב. (ליהודים מסורתיים לא תהיה מסיבה עד אחרי השקיעה, כי אסור להם לנהוג או לנגן מוזיקה בשבת). טקסי שבת חתן מתקיימים במגוון של מקומות, החל באולם החברתי או באולם הנשפים ועד למסעדות או באולמות אירועים גדולים. מרביתם כוללים ארוחה וריקודים, שבמהלכם לפעמים הילד / בר המצווה מורם על כיסא.

בר מצווה בכותל
בר מצווה בכותל

כמו קבלות פנים לחתונה, מסיבות בר / בת מצווה משתנות במידה רבה בהיקפים ובהוצאות: חלקן מספקות ארוחות צנועות של בורקסים סלטים וגבינות עם שתייה קלה, בעוד שאחרות הן מפוארות, מרובות מזון עשיר ויקר עם מלצרים ומלצריות. לעתים קרובות הילד / בת המצווה בוחר נושא ועיטורים מיוחדים למסיבה כמו למשל סוכריות צבעוניות עם השם שלו או מתנות לאורחים שבאו.




בעוד שמרבית הטקסים של בר המצווה או בת המצווה מתקיימים בשבת בבוקר בבית הכנסת ..ייתכן שחלק יעדיפו לבצע אותם בימי שישי או בשבת בצהריים. נהוג לבצע ארוחה אחרי תפילה בדרך כלל בבתים פרטיים או במסעדה..או במרתף בית הכנסת.

איך להתנהג בבית הכנסת?

1. לבוש צנוע – גברים לרוב ילבשו חליפה או מכנסיים ארוכים, רצוי עניבה ומעיל. לנשים מומלץ ללבוש שמלה או מכנסיים ארוכים וכן בגדים צנועים ולא חשופים..רצוי שהכתפיים יהיו מכוסות.
2. מתי להגיע? – לרוב המשפחות יזמינו לשבת חתן או שבת כלה לתחילת התפילה שהיא לרוב בין 7 ל8 בבוקר ביום שבת. אך למעשה אם התפילה והפעילות פחות מעניינת אתכם תוכלו להגיע לקראת 9-10 ישירות לארוחה.
3. טלית – בשבת גברים יושבים בבית הכנסת עם טלית. רצוי להביא מהבית.
4. כיפה או כיסוי ראש – בבית כנסת חובה להיות עם כיפה לגברים. נשים רצוי ויביאו כיסוי ראש. לבישת כיסוי ראש או כיפה היא מעשה של כבוד לה' בדיוק כפי שגבר או אישה מסירים כובע בכנסייה או מסירים נעלים לפני כניסה למסגד.
5. שמירה על שקט – כל האורחים והמתפללים מצפים ממכם להיות בשקט.
6. ללא סלולרי – אסור בשבת להדליק טלפון או לשחק בו בבית הכנסת. רצוי לשים על שקט ולא להוציא אותו מהכיס או מהתיק. כמובן לא לצלם !
7. ללא פעולות שיגרמו לך לחלל שבת בבית כנסת – לא לעשן, לא לכתוב, לא לקרוע נייר, לא להפעיל מוצרי אלקטרוניקה, לא להדליק אור ועוד..

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן