בת מצווה חרדית מול חילונית – ההבדלים

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

אין כל ספק כי בת מצווה היא אחד האירועים הבולטים והמרגשים בחייה של נערה. זוהי כמובן חגיגה גדולה, ואהבה המורעפת עליה מצד כל בני משפחה וחברותיה. אבל בנוסף לכך, זוהי חגיגה של התבגרות. הילדונת הקטנטונת כבר איננה קטנה כל כך, והיא מתחילה לקבל על עצמה יותר ויותר אחריות. זה דבר שראוי ונהוג לחגוג, בכל הדתות ובכל המגזרים. אז מה ההבדל בין טקס חגיגת בת מצווה חרדית או חילונית?

בת מצווה חרדית

בעבר, המגזר החרדי נהג להשקיע באירועי בר המצווה, בעלייה לתורה ובקבלת עול המצוות של הבנים. היום, החברה החרדית רואה בעין אחרת את התבגרותן של הבנות, ונוהגת לציין אותן בחגיגה המסמלת המון.

במגזר החרדי, מהותו של האירוע הוא סביב קבלת האחריות הדתית. עד גיל 12, הנערה הייתה באחריות הוריה. הם היו אחראים על מצוותיה, על עבירותיה ועל חינוכה. בגיל בת מצווה, הנערה כבר גדולה דיה כדי להצטרף לשושלת הנשים שקדמה לה, לקראת הפיכתה מילדה לאישה יהודיה. לפיכך, מוטלות עליה החובות המוטלות על אישה יהודיה בוגרת, וכן עומדות לרשותה הזכויות הנלוות לחובות אלו.

מסיבה זו, בבת מצווה חרדית פעמים רבות ישולב טקס הפרשת חלה. הפרשת חלה היא מצווה החלה במקור על גברים ונשים כאחד. לאורך אלפי שנות ההיסטוריה היהודית, הונחלה המצווה אצל הנשים ואומצה על ידן. הפרשת החלה היא אחת משלוש מצוות מרכזיות המוטלות על האישה. במקור, מכל בצק שנאפה הופרש חלק בשביל הכוהנים בבית המקדש. היום, לאחר החורבן, כבר לא ניתן לשלוח את החלות לכוהנים. למרות זאת, המצווה והמנהג נשארו, והם בעלי משמעות גדולה בעולם היהודי. הפרשת החלה, מלבד עצם קיום המצווה, היא סגולה לדברים רבים וניתן לבקש במהלכה בקשות אישיות מהקב"ה. זהו טקס נשי עוצמתי, בו הנערה מורשית להשתתף באופן פעיל – לראשונה בחייה. שילוב הטקס בבת המצווה מחבר את היום למשמעותו הסמלית ולמהותו, ולכן נהוג מאוד במגזר החרדי.

שמחה וריקודים

מלבד הפן הרוחני והדתי, בת המצווה החרדית לרוב נחגגת גם בחגיגה משמחת. גודל האירוע תלוי בזרם אליו משתייכת המשפחה. יש המקפידים על אירוע צנוע מטעמים ערכיים, בבית או בבית הכנסת, ויש מי שחוגגים באולם שמחות בהפקה מושקעת.

בחגיגות רבות, גם הצנועות ביניהן, האירוע מלווה במוזיקה ושירה. ניתן להזמין זמרת חרדתית, אשר תשיר לבנות השמחה ולבאות האירוע תוך הקפדה על כללי ההלכה. לבחירת המשפחה, אפשר לבקש שירים חסידיים ויהודיים, או שירים עדכניים וטרנדיים יותר. אפשרות נוספת היא להזמין תקליטנית דתייה, אשר תוכל להתאים בזמן אמת פסקול הולם לאירוע. באופן זה, ניתן להפוך את האווירה לשמחה וחגיגית יותר, תוך שמירה על מהותו הדתית של האירוע ועל אופיו של המגזר.

באירועים הנחגגים באולם, פעמים רבות יושם דגם גם על כניסתה של כלת השמחה למקום או על תחילת הנאום שלה. כדי להדגיש את חגיגיות המעמד ולרגש את הנוכחים, כניסתה של החוגגת תהיה מלווה באפקטים ואביזרים מיוחדים. במהלך האירוע, לעיתים נעשה שימוש בצבעי "פול-מון" ססגוניים המתאימים לשימוש על הפנים והגוף. צבעים אלו, שמקורם מתאילנד, בוהקים בצבעיהם וזוהרים תחת אור אולטרה-סגול, ובכך משדרגים כל חגיגה.

בת מצווה חילונית

אין צורך להכביר במילים על אירועי בת המצווה החילונית. אירועי בת המצווה מאופיינים בהשקעה מרובה, מוזיקה, אולם יוקרתי, אפקטים מיוחדים ובעיקר המון המון שמחה וריקודים. בשנים האחרונות, כל נערה חילונית המגיעה לגיל 12 כבר יודעת היטב מה היא רוצה: איזה מוזיקה תתנגן באירוע שלה, מה היא תלבש, איך תראה הכניסה שלה לאולם. אירוע בת המצווה הפך לאירוע מרגש ושמח במיוחד, כשכלת השמחה מוקפת במשפחתה וחברותיה.

לצד החגיגה עצמה, גם בת המצווה החילונית עוסקת בהתבגרות. משפחות רבות בוחרות להתכונן יחד עם הנערה לחגיגה, ולדון במשמעויותיה. ישנן נערות הבוחרות להתכונן לבת המצווה על ידי טיולים בסימן ידיעת הארץ. אחרות, נוהגות לשוחח עם הנשים במשפחתן (אחות גדולה, אמא, דודה, סבתא). בכך, מודגשת הצטרפותה לשושלת הנשית ארוכת השנים של משפחתה, בה היא חוליה בשרשרת. נוהג אחר הוא לדון בהתבגרות בפן הדמוקרטי במובן של אחריות, משמעות החובות והזכויות, והיכולת להשפיע.

בכל המגזרים ובכל העדות, בת המצווה היא אירוע משמח. ההתבגרות מילדה לנערה והכניסה לעולם המבוגרים היא מרגשת, לא משנה באיזה מובן מסתכלים עליו. מסיבה זו, בכל המגזרים האירוע נחגג באופן מושקע, מפואר ומיוחד.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן