אירוע בספירת העומר – האם מותר לחגוג בר / בת מצווה בתקופת העומר?

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

אם אתם חוגגים בת מצווה או בר מצווה ותאריך החגיגה נופל על ספירת העומר, עומדות בפניכם מספר אפשרויות, פרשנויות והלכות שונות המתאימות עצמן לאירוע וחגיגות המצווה בספירת העומר. האם אפשרי לחגוג בת/בר מצווה בעומר באולם או מועדון? מה ההגבלות בתקופת העומר בכל הקשור לאירוע ומוזיקה? האם כדאי להמתין אחרי ל"ג בעומר?

אירוע בת/בר מצווה בספירת העומר: אין איסור גורף אך ישנן הגבלות

חגיגת בר המצווה ואפילו חגיגת בת המצווה הם חשובים ביותר ובעלי ערך עליון בקרב הדתיים, המסורתיים והחילוניים.
היבט ברור בספירת העומר הוא הורדת החגיגות למינימום ובמרבית המקרים דחיית החגיגות לאחר ספירת העומר.
בימי ספירת העומר ישנן מנהגי אבלות מיוחדים כדוגמת מנהג הספרדים שאינם מגלחים או מסתפרים, השומרים מקפידים שלא לשאת אישה מפסח ועד ל"ד לעומר ואיסור נוסף הוא ביטול חגיגות הכוללות מוזיקה.

למרות האיסורים, סעודת בר המצווה הינה סעודת הכוללות בתוכה מצווה, בה נער הבר מצווה מגיע לגיל 13 ונדרש בדברי תורה ומצוות ולכן הסעודה והחגיגה מקבלים ערך עליון וחשוב מכל סעודה או חגיגה אחרת הכוללת שירים ומוזיקה.
למרות שבימי קדם ובתקופת מותם של תלמידי ריבי עקיבא ערך חגיגת בת מצווה לא היה שווה לבר המצווה (בעיקר בגלל העלייה לתורה), כיום נהוג לציין ולהשוות את חגיגת בת המצווה לערך החשוב של חגיגת הבר מצווה וגם חגיגה זו מקבלת ערך עליון חשוב.

במידה וחגיגת בת המצווה או בר המצווה נופלים ביום בו הנערה או הנער מגיעים לגיל 12 או 13 ויש צורך בדברי תורה, סעודה וציון חגיגת המצווה, הרי שציון וחגיגת בת/בר המצווה בימי ספירת העומר מותרים ואף ניתן גם לרקוד ולשיר (מומלץ שלא לערבב שירה עברית בחגיגת מצווה שכזו בעומר).
במידה וחגיגת בת/בר המצווה אינן נופלות בהכרח על גיל 12 או 13 של הנערה או הנער, הרי שיש להמתין לאחר ספירת העומר כדי לחגוג, אם אינכם יכולים להמתין תוכלו לחגוג בספירת העומר אך ללא מוזיקה וריקודים.

מה אומרים הפוסקים והרבנים על חגיגת אירוע בר/בת מצווה בספירת העומר?

מועדון לבת מצווה סקופסטאר
מועדון לבת מצווה סקופסטאר

ניתן למצוא פרשנויות, הלכות ותפיסות שונות לגבי חגיגת בר מצווה בספירת העומר ( ניתן להתייחס לאירוע בת המצווה בעומר כשוות ערך):
בהתאם לספר "פניני הלכה" של הרב אליעזר מלמד, ניתן ללמוד כי ניתן לסעוד בחגיגת בר מצווה בימי ספירת העומר, אם הסעודה מתקיימת ביום בו הילד הופך למחויב במצוות (גיל 13) או אם מסיימים את טרם האירוע סדר משניות או מסכת גמרא, ניתן גם לשיר ולרוד.
לפי למבואר בספר דעת קדושים (א קיא), אם חגיגת בר המצווה מתקיימת ביום בו הנער הגיע למצוות, יש להתייחס לתקופת ספירת העומר כיום ככל יום השנה, משמעות הדבר היא כי אפשר להשמיע מוזיקה ולרקוד.
בספרו של הרב צבי כהן "בין פסח לשבועות" העוסק גם בנושא חגיגת בר מצווה בספירת העומר, ניתן ללמוד כי הראייה היא שניתן לסעוד ולציין את ההגעה לגיל מצוות בימי ספירת העומר ואין להשמיע מוזיקה או לפצוח בריקודים, גם אם מדובר ביום ההגעה לגיל 13 (כלומר, איסור מוזיקה וריקודים כולל).
ראייה נוספת של פוסקים הדנים ומפרשים את ההגבלות בספירת העומר )או"ח תצג מג"א סק"א), יש דגש עיקרי על נושא הריקודים, שכן עקב תקופת האבלות הריקודים אסורים אך השמחה מותרת.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן