בר מצווה רפורמי | בת מצווה רפורמית

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

על ההכנה וההבדלים בין בר מצווה או בת מצווה רפורמית לבר או בת מצווה הדתית

כל יהודי ויהודיה ממתינים בהתרגשות גדולה ליום בת ובר המצווה, חלק הולך וגדל מיהודי ישראל בוחר בטקס בת המצווה ובר המצווה בזרם הרפורמי (בדומה לחלק גדול מיהודי העולם, כדוגמת יהודי ארה"ב).
עקב הגידול בטקסים הרפורמים, רבים שואלים בדבר ההכנה לבת ובר המצווה הרפורמית וההבדלים שבין הבת או בר מצווה הרפורמיים לבין בת ובר מצווה דתיים.

בוחרים בגישה שונה: בר מצווה רפורמית

חגיגת בר מצווה
חגיגת טקס בר מצווה רפורמי

כמו כל טקס בר מצווה בגיל 13, גם טקס בר מצווה רפורמית הוא טקס בר מצווה יהודי הכולל בתוכו הלכה, מסורת והתחשבות בשינויים חברתיים בחברה הישראלית המודרנית.
כמו בכותל השוויוני הרפורמי, כך גם טקס בר המצווה הרפורמית הוא טקס המכיל בתוכו שוויוניות המאפשרת לגברים ונשים לשבת יחדיו (בדומה לחלק מבתי הכנסת בארה"ב), להשתחרר מההפרדות והמחיצה דרך עזרת הנשים ולחוות יהדות בזרם אחר הכוללת בסיס ומאפיינים רבים זהים ליהדות בזרם הדתי.
להפתעת רבים מהמבקשים לחגוג בר מצווה רפורמית, רבנים רפורמים עורכים טקסי בר מצווה גם למשפחה בה היהדות אינה "מלאה" בהתאם להגדרה הדתית, כלומר גם אם אחד מההורים אינו יהודי או באם מדובר על הורות חד מינית, הזרם הרפורמי השוויוני יספק לחתן הבר מצווה ומשפחתו עלייה לתורה בגאווה ובכבוד.

תהליך הלימוד לטקס בר המצווה הדתי עשוי להיות לעיתים תהליך לימוד נוקשה, בלתי מתפשר ברובו ועלול להלחיץ את נער בר המצווה.
אם לשים בצד את ההיתרונות והחסרונות של כל זרם, טקס בר המצווה הרפורמי מאפשר לנער בר המצווה ומשפחתו ללכת בהתאם לערכים והאמונות שלהם, כך שחתן בר המצווה יוכל לבחור טקסטים דתיים, טקסטים אישיים שהוא כתב או שנכתב עבורו, שירים אהובים, ברכות מוכרות ואפילו נאום אישי – הזרם הרפורמי מאמין בחופשיות חתן הבר מצווה, להגיע לבגרות ללא לחצים ובהתאם לאמונות והשקפת עולמו ומסורתו.
נסחי התפילה הרפורמיים שונים מהנוסחים האורתודוכסים, הפרשנויות הינן פרשנויות מודרניות, מלוות בשיח יומי או כל דבר אותו נער הבר מצווה יבחר.
נערים המתמודדים עם הגבלות פיזיות ורגשיות יוכלו להתאים את הדברים ליכולתם, ניתן לבצע תפילה משותפת והכל במאפיינים ומסורת יהודית מוכרת.

לא שונות, שוות: בת מצווה רפורמית

בת מצווה דתית מסורתית
בת מצווה רפורמית

להבדיל מבר המצווה הדתית המקדשת את הגעתו של הנער לגיל מצוות ובגרות, בזרם היהודי הרפורמי השוויוני גם הנשים זוכות לעלות לתורה בהתאם לדרכן והשקפת עולמן.
בגיל 12 הנערה מגיעה לגיל מצוות ובגרות ובהתאם לבת המצווה הרפורמית, נערת הבת מצווה זכאית לעלייה לתורה, עיטוף בטלית, להניח תפילין ואף לקרוא דרשה.
הקו היהודי הרפורמי רואה בטקס בת המצווה כחיזוק וקירוב היהדות והמצוות, משדר מסר של שוויון ואחדות ומאפשר לנערות הזדמנות לציין את בגרותן באופן שווה.
בהתאם לבנים, גם הבנות יכולות לשלב יחד עם המסורת וההלכות, מוזיקה, תפילה משותפת וכל דבר המרגיש לנערת המצווה בנוח ביום בת המצווה הרפורמית.

חגיגה הפתוחה לפרשנות אישית

בעידן הנוכחי, בר מצווה רפורמית או בת מצווה רפורמית אינן מוגבלות במיקום או בסגנון החגיגה: כיום ניתן לחגוג בר מצווה ובת מצווה רפורמיים בכותל הרפורמי (הכותל השוויוני), בבתי כנסת רבים בארץ, באתרי מורשת שונים בארץ, באולם, במסעדה ואפילו בבית.
יחד עם הפעלות, תפילות משותפות, מוזיקה, נגינה וכל דבר מכבד ומתאים לרוח האווירה – התנועה היהודית הרפורמית אינה מגבילה את נער הבר מצווה, נערת הבת מצווה, בני משפחותיהם וחבריהם.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן