הילד לא רוצה בר מצווה? מה לעשות?

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

ילד לא רוצה לעלות לתורה – מה עושים?

הבן שלכם סופסוף מגיע לגיל 13, אין גאים ונרגשים יותר מכם, ונלהבים לתכנן כבר את החגיגות. אבל הילד לא שותף לתחושות שלכם ולא מעוניין לשתף פעולה – הוא לא רוצה לעלות לתורה, הוא לא רוצה דרשה, הוא בכלל לא רוצה בר מצווה – מה עושים?

ראשית, כדאי להבין מה מקור ההתנגדות של הילד. ילדים רבים לא רוצים לעלות לתורה ולקרוא דרשה כי הם לא רוצים ללמוד ולהתכונן ומעדיפים לבזבז את שעות הפנאי שלהם עם חברים או במחשב. ילדים אחרים מסרבים לעלות לתורה כי הם מתביישים, לחוצים, חוששים להתבלבל ו"לעשות פדיחה". וישנם ילדים שבכלל לא מעוניינים בכל החגיגה עצמה, אם זה ממבוכה, ביישנות, צניעות או כל סיבה אחרת.

אף אחד מהמצבים האלה הוא לא סוף העולם, וכל סיבה שיש לילד שלכם להתנגד היא סיבה שאפשר לכבד ולמצוא לה פתרון. ראשית, חשוב שתדעו שהעלייה לתורה וקריאת הדרשה הם בכלל לא חלק חובה בטקס הבר מצווה ובאופן כללי, אין כל טקס דתי שחובה לקיימו עם ההגעה לגיל מצוות. הטקס היחידי הנהוג לציון בר המצווה הוא הנחת תפילין ואמירת לחיים בבית הכנסת, ונהוג לומר שזו מצווה לחגוג את המאורע, אך כאמור, ניתן לחגוג גם בלי דרשה, וגם בלי לעלות לתורה בר מצווה יכולה להיחגג ולהישאר כשרה לחלוטין.

האם אפשר לשכנע את הילד לחגוג את בר המצווה?

ילד לא רוצה להניח תפילין
ילד לא רוצה להניח תפילין

אם אתם מאוד רוצים את כל הטקס של העלייה לתורה וקריאת הדרשה, ואתם חושבים שזו חוויה שכדאי שהילד לא יפספס, אתם תמיד יכולים לדבר איתו בעדינות על הנושא. אין טעם לצעוק, לכעוס או לנסות להכריח, אבל לנסות לשכנע בהחלט אפשר. אם הילד מסרב ממניעים של בושה או פחד, אתם יכולים להציע לו לקיים את הטקס באופן אינטימי יותר, בבית כנסת קטן ולא עמוס, ועם נציגי משפחה בודדים שנוח לו איתם.

אם הוא מסרב כי הוא לא מתחבר לטקס – גם הרבנים הגדולים ביותר יאמרו לכם שזוהי זכותו, ואם הוא לא משתכנע, כבדו את בקשתו. אם הילד אומר שהוא לא רוצה לחגוג בכלל, יכול להיות שכל ההמולה סביב העניין קצת מלחיצה אותו. אולי אתם יכולים לוותר על חלק מהחגיגות, וכך הוא ישתכנע לקיים חלק אחר. גם אם למשל תסכמו עם הילד שאתם מוותרים על שבת חתן בר מצווה אולי הוא יסכים לחגוג כמסיבה עם המשפחה והחברים.

נסו להבין בשיחה עם הילד אם יש דברים שאתם יכולים להציע לו שילהיבו אותו ויגרמו לו לרצות לציין את המאורע, כמו חגיגה במיקום מיוחד, אטרקציה מעניינת וכדומה. קחו בחשבון שיכול להיות שהילד שלכם פשוט מעדיף לחגוג בצורה אחרת, ושבשבילו אירוע מלא אנשים הוא לא חגיגה, ואילו טיול או חופשה עם המשפחה ישמחו אותו הרבה יותר.

הכי חשוב לזכור, שגם אם הטקס מאוד חשוב לכם, לדודים, לסבים או לסבתות, מדובר באירוע שהוא קודם כל של הילד שלכם, ויש לתת מקום לרצונות שלו. עם קצת משא ומתן אולי תצליחו לשכנע אותו לוותר או לקבל חלק מההצעות שלכם, אך חשוב יותר שתצאו לדרך לחגוג יחד כמשפחה כשכל הצדדים שמחים ומרוצים, במיוחד חתן השמחה.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן