הכנה לבר מצווה – מה צריך לדעת?

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

איך לבחור רב? איפה ומתי לעלות לתורה

כאשר הנער הצעיר מגיע לגיל מצוות ההתרגשות הולכת וגואה. בר מצווה הוא יום מיוחד עבור הנער והמשפחה שלו ובהחלט סיבה למסיבה. אם זאת על אף ההתרגשות הברורה הכנה לבר מצווה היא חשובה מאוד שיש להתחיל בשלב מוקדם יחסית.

את ההכנה לבר מצווה מומלץ להתחיל לפחות חודשיים מראש כדי שישאר לכם מספיק זמן להכין את כל מה שצריך, לבחור רב ולהחליט איפה ומתי הנער יעלה לתורה. חשוב להשאיר מספיק זמן לנער שיוכל ללמוד את הדרשה שלו בצורה הטובה ביותר.

בשורה התחתונה חגיגות הבר מצווה אמורות להיות אירוע משמח במיוחד, לכן ההכנה מראש כל כך חשובה, הכנו עבורכם מדריך שיעזור לכם בכל מה שקשור להכנה לבר מצווה.

הרב הוא זה שמלמד את הנער לקרוא בתורה בצורה הנכונה
הרב הוא זה שמלמד את הנער לקרוא בתורה בצורה הנכונה

איך צריך להתכונן לבר מצווה

אירוע בר מצווה דורש הכנה מראש, יש לבחור את הרב, למצוא בית כנסת מתאים ולסגור את התאריך בו הנער עולה לתורה. בשלב הראשון מומלץ להכין רשימה של כל מה שצריך לעשות לרכז את המשימות וחלק אותם בין בני המשפחה.

יום הבר מצווה נקבע על פי התאריך העברי בו הנער נולד, העלייה לתורה מתקיימת בימים שני,חמישי או שבת ואת הבר מצווה חשוב לקיים בתאריך הקרוב ביותר ליום ההולדת במידה והוא לא נולד בימים בהם מתקיימת העלייה לתורה.

משפחות רבות בוחרות לקיים את האירוע ביום שבת, יש כאלה שמוצאים בעלייה לתורה ביום שבת יתרון אם זאת כדאי לקחת בחשבון עלייה לתורה ביום שבת עלולה ליצור מצבים בעייתים עבור חלק מהמוזמנים אם זה מבחינת שמירת השבת או כל סיבה שהיא. כמו כן לא ניתן יהיה לצלם את האירוע מפאת השבת.

מומלץ להגיע לבית כנסת שבחרתם לפחות חודשיים לפני התאריך של הבר מצווה ולתאם עם גבאי בית הכנסת את התאריך המבוקש, יכול להיות מצב בו יש עוד נערים שחוגגים באותו יום אך בדרך כלל זה לא אמור להוות בעיה גדולה.

מרגע כשנער מגיע לגיל מצוות חלה עליו מצוות הנחת תפילין, ניתן לרכוש את כל מה שצריך בחנות של תשמישי קדושה, כדאי לקחת בחשבון שהמחירים של תפילין לא זולים והם נעים בין אלפיים שקלים לחמשת אלפים שקלים, לכן מומלץ לערוך מחקר שוק קטן כדי למצוא את המחירים הנוחים ביותר כמו גם את האיכות של התפילין.

השלב של ההכנות לבר מצווה יכול להיות מעט עמוס, יש לדאוג להמון דברים במקביל, לבחור רב, להזמין את האורחים ועוד אינספור הכנות, חשוב לקחת הכל בחשבון ולפעול ממקום רגוע, חשוב לחלק את התפקידים השונים בין בני המשפחה ולייעל את ההכנות.

איך צריך להתכונן לבר מצווה
איך צריך להתכונן לבר מצווה

איך בוחרים רב לעלייה לתורה

כאשר מתחילים בתהליך הכנה לבר מצווה בחירת רב לעלייה לתורה היא אחת המשימות הראשונות. לרב הנבחר יש כמה תפקידים משמעותיים ביותר בהכנה לעלייה לתורה. הרב הוא זה שמלמד את הנער לקרוא בתורה בצורה הנכונה מבחינת הטעמים והמנגינה.

כמו כן הרב מלמד את הילד את מושגים חשובים ואת הברכות אותן הוא יצטרך לומר לפני ואחרי העלייה לתורה. הרב מלמד את הנער את ההלכות השונות הוא ילמד אתו איך שמים טלית וך מניחים תפילין וילווה אותו לאורך כל התהליך, לעיתים קרובות הרב שלימד את הילד יהיה גם זה שינהל את טקס העלייה לתורה.

במידה ואתם מכירים את הרב הקהילתי תוכלו להתייעץ איתו ולהיעזר בו בבחירת רב מומלץ או שאולי הוא בעצמו יהיה זה שילמד את הנער. במידה ואתם לא מכירים רב כלשהו תוכלו למצוא מידה רב ברשת האינטרנט ולקבל מידע שיעזור לכם למצוא את הרב המתאים, דברך כלל נהוג לבחור ברב מאותה עדה של המשפחה מפני שהוא מכיר את המנהגים והמסורת שלכם.

מתי עולים לתורה? איך בוחרים רב? - כל מה שרציתם לשאול

חגיגות בר מצווה הם תמיד אירוע מרגש ומשמח. הנער הגיע לגיל מצוות והופך מילד לאיש קטן, שלב ההכנות לבר מצווה הוא משמעותי ביותר כדי שתוכלו לעשות אירוע מוצלח. את ההכנות מומלץ להתחיל מספיק זמן לפני התאריך בדרך כלל משהו כמו חודשיים. הכינו רשימה מסודרת של כל הסידורים וההכנות שיש לעשות זה מאוד יעזור לכם להיות יעילים ולא לשכוח שום דבר.

את הבחירה של רב לעלייה לתורה חשוב לעשות מספיק זמן לפני הבר מצווה עצמה כדי שישאר לנער מספיק זמן להתכונן לאירוע הגדול בחייו. ניתן לברר עם הרב המקומי אם הוא יכול להמליץ על רב מתאים או שהוא יכול לנהל את הטקס בעצמו. בכל מקרה כיום תוכלו למצוא את כל המידע הנדרש באינטרנט. חשוב לבחור ברב מאותה עדה שלכם הוא ככל הנראה יכיר טוב את המסורת והמנהגים שלכם.

את העלייה לתורה מקיימים בתאריך העברי בו הנער חוגג יום הולדת. עלייה לתורה מתקיימת שלושה ימים בשבוע, בימים שני, חמישי ושבת. במידה והתאריך של הנער לא יוצא באחד מימים אלו עושים את העלייה סמוך ככל הניתן לתאריך המדויק. לעיתים קרובות משפחות בוחרות לקיים את האירוע בשבת הקדושה אך יש לכך גם מספר חסרונות כמו למשל לא תוכלו לצלם את האירוע או לא כל המוזמנים יוכלו להגיע בשבת.

את העלייה לתורה מקיימים בבית כנסת, בדרך כלל בוחרים בבית כנסת קרוב למקום המגורים של המשפחה, נהוג להזמין לאירוע את בני המשפחה וקרובים אחרים לכן מומלץ לעשות זאת מספיק זמן מראש כדי שהאורחים לא יעשו תוכניות אחרות. יש כאלה שמעדיפים לעשות את אירוע העלייה לתורה בכותל המערבי ולחגוג בצורה מיוחדת.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן